کشت انواع سبزی و صیفیجات (بخش دوم)
لینک بخش اول
متاسفانه برخلاف شواهد اولیه که هوای بهاری زودرسی به نروژ رسیده بود، یک مرتبه هوا سرد شد و کشاورزی خُسن آقا را چند هفته به تاخیر انداخت. یک روز برف بارید و دو سه شب هم هوا به زیر صفر رفت و همین مساله باعث شد تقریبا اکثر دانههایی را که در گلخانه کاشته بودم بعضی از بوتهها از سرما تلف شدند، بعضی را مجبور شدم دوباره کشت کنم. خلاصه شروع فصل مایوس کننده بود ولی خُسن آقا پوست کلفتتر از آن است که به سادگی عقب نشینی کند. از همه مایوس کننده تر سه تا پیوند به درختهای انگور زده بودم که هر سه تا گرفته بود ولی متاسفانه سرما هر سه را خشک کرد.
تعطیلات آخر هفته گذشته بعضی از دانههایی که از سرما خشک شدند را مجددا کاشتم که بعضی شان سبز شدهاند. در ضمن سبزیجاتی را هم که معمولا بیرون از منزل و مستقیما در حیاط کشت میکنم را هفته گذشته کاشتم و جوانه ها دانه دانه در هفتهای که گذشت سر از زیر خاک بیرون آوردند.
نتیجه ها را میتوانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.
هشت عدد تخمک خربزه مشهدی هم کشت کرده بودم که همگی سبز شده بودند، آنها هم در اولین شبی که هوا سرد شد خشک شدند. من هم که قرار نیست از رو بروم مجددا تخمکهای جدیدی کاشتم.
شاید باور نکنید در این هوای نروژ سال گذشته چند دانه خربزه مشهدی کشت کردم ناباورانه یک دانه خربزه نتیجه کشت پارسال شد که تقریبا دو برابر یک خیار شد، گرچه قبل از فرا رسیدن پائیز به اندازه کافی رشد نکرد ولی باعث شد که امسال زودتر آنها را کشت کردم و نتیجه را در زیر میبینید. امسال تصمیم دارم بیشتر به آنها رسیدگی کنم، شاید توانستم خربزه مشهدی پناهنده به نروژ هم تولید کنم!! (توانا بود هر که دانا بود!!)

تصویر زیر سبزیجاتی است که در بیرون از گلخانه کاشتهام که میتوانید آنها را به کمک زره بین ببینید. دلیل اینکه آنها را زیر پلاستیک کاشتهام این است که اکثر این تخمها را از ایران آوردهام و این دانهها در آب و هوای نروژ زیاد مقاوم نیستند، خصوصا به خاطر بارندگی های زیاد. از همه نازک نارنجی تر ریحان است با یک باد یا باران جان به جان آفرین تسلیم میکند.
در تصاویر زیر به ترتیب از راست به چپ میتوانید ریحان سبز (شیرازی)، جعفری (شیرازی)، تربیزه (تربچه نروژی) را مشاهده کنید.

جعفریهایی را که در پائین تصویر بالا میبینید قبلا در داخل گلخانه کاشتهام و بعد آنها را به بیرون منتقل کردم. نکته دیگری را که در باره جعفری باید بدانید این است که جعفری یک گیاه چند ساله است در نتیجه سال بعد و حتی چند سال بعد از آن هم دوباره سبز خواهد شد. زمستان قسمت بیرونی جعفری خشک میشود ولی سال بعد همراه با بهار مجددا ریشهها فعال میشوند و دوباره بوتههای جعفری سبز خواهند شد. پس بخاطر داشته باشید و آنها را برای سال بعد نگهدارید. تره و ترخان هم گیاههای چند ساله هستند و بعد از پایان زمستان مجددا سبز میشوند.
این هم تره های شیرازی

این هم تصویر کشتزار سبیزجات زیر پلاستیک:

Comments
سلام حسن آقا جان، خوبی؟
دست مریزاد با این کشتزارت. بسی کیف کردیم. من سبزیها رو توی باکس کاشتم چون از شر علفهای هرز خسته شدم و حال و حوصله کندنشون رو ندارم. جعفری، گشنیز، تره، فلفل و ریحون کاشتم و بد هم نشده.
در انتظار رپرت بعدی سبزیجات هستم. قربانات. x
Posted by: هاله | May 12, 2007 01:57 AM
سلام حسن آقا
من همیشه به ابتکارات شما آفرین میگم و از اینکه توی این کشور همسایه شما هستم خوشحالم و در ضمن میخواستم بگم در مورده خربزه هر وقت به تولید انبوه رسیدین خبرمون کنید همه رو یکجا بخریم من واقعا دلم برای خربزم های مشهد تنگ شده .بازم خسته نباشید و منتظر ابتکارات جدید شما هستم
=======
مرسی عزیز توشیق های شما عزران مرا ترغیب به نوشتن بیشتر میکند
Posted by: shahrzad | May 12, 2007 01:04 PM
ممنون از جوابایی که به سوال پودر سوخاری و لوبیا سبز! پلو داده شد :) گرچه هنوز نمیدونم ادویه لوبیا سبز پلو چی هست. ما تو تهرون بهش ادویه میزدیم و تو مغازه ها هم به اسم ادویه پلویی معروف بود و نه کاری. خلاصه من بوش اینجا تو این مغازه های ادویه هندی به دماغم میخوره ولی هر چی میپرسم یا به من کاری میدن یا فلفل قرمز!!! یه سوال کاشتی داشتی برداشتی و اونم اینکه من سال گذشته جعفری رو خوب برداشت کردم ولی ریحونام سوخت! شما زیر اون کیسه پلاستیکی که توش کدو کاشتین رو سوراخ کردین که آب اضافه از بین بره یا نه احتیاجی به اینکار نیست؟ امسال میخوام تو این گل های گلخانه شاهی و تره و ریحون بکارم اگه نکته ای هم برای کاشتشون دارین ممنون میشم بگین. بازم متشکر از زحمتا و وقتی که میذارین.
=======
پاسخ:
درباره ادیه پلو من اطلاعی ندارم شیرازیها از ادویه استفاده نمیکنند یا حداقل در خانه ما چنین رسم نبوده
.
زیر کیسهها را من سوارخ نمیکنم، گرچه خودش سوراخهای بسیار کوچکی دارد ولی همیشه سعی میکنم آب به اندازهای ندهم که زیاد خیس شود.
دلیل اینکه ریحانهای شما سوخته، یقینا باید آبیاری شما باشد یا بارندگی زیاد، به همین دلیل هم است که من ریحان را یا در گلخانه میکارم یا زیر به قول شیوا "نایلون" (گرفتی شیوا چه زود یادگرفتم!!)
هنگام آب دادن دقت کنید آب روی برگهای آن نریزد.
اینها تجربههایی است که من آموختهام.
درضمن نیازی به گل گلخانهای نیست، همان گل معمولی هم اگر غنی باشد کفایت میکند، خصوصا برای شاهی. شاهی گیاهی است بسیار جان سخت و تقریبا در همه شرایطی رشد میکند و نیازی به زحمت زیاد نیست.
Posted by: چرتینکوف | May 13, 2007 01:47 AM
خداوند دشمنانت رو لعنت کنه ! آخه تو کشتی منو با این فارسی نویسی ! اول از همه اینکه این چه مدل سبزی کاشتنه ؟ مگه علوفه کاشتی ؟ بالام جان ! دو طرف طول باغچه رو چوب تو زمین فرو میکنن و با نخ بطور عمودی مسیر رو مشخص میکنن و منظم میکارن . بعد با بیلچه خاک رو بصورت مخروطی در طول این نخ در میارن یا با یک وسیله شبیه خیش گاوآهن زمین رو شیار میدن . روی این شیارها نشاها رو میکارن و آب که میدن آب رو توی شیارها میریزن که آب اضافی باعث نشه ریشه بپوسه ! در ضمن ارتفاع شیارها از عمق باید 5 سانتیمتر باشه نه بیشتر ! علف هرز هم اینطوری در نمیاد چون علف هرز بخاطر آب زیاد و گل شدن خاک در میاد و اگر هم بیاد راحت وجین بشه . نکته بعد اینکه : اون تخمک نیست و بذر بهش میگن ! تخمک همونی هست که موقع سانفرانسیسکو با اون بی ناموسی قاطی میشه و تولید کور و کچل میکنه !!!! اونم کشتزار نیست و باغچه هست ! کستزار به مزرعه های هکتاری میگن . پلاستیک نیست و نایلونه !!!! پلاستیک به وسایلی میگن از جنس پلاستیک خشک ! ولی نایلون به کیسه هایی مثل کیسه زباله یا فریزی میگن !!
در مورد خربزه مشهدی هم باید بدونی که خربزه میوه ناحیه ای هست که خاک زراعی غنی نداره . در واقع خربزه رو توی زمین های شنی میکارن ! یعنی خاک خربزه باید طوری باشه که آب روز یاد نگه نداره و خل و فرج زیادی داشته باشه . خاک مناسب خربزه مخلوطی مساوی از شن بعلاوه خاک معمولی هست . اگه شن نداری میتونی از پرلیت به همراه کمپوست یا پیت و ماس استفاده کنی و با خاک ترکیب کنی و بکاری . بهترین نتیجه رو میده . در ضمن یک نکته دیگه اینکه اونجا زنبور داری ؟ اگه نداری حتمن حتمن باید بطور دستی گرده افشانی بکنی . یک قلمون نرم آبرنگ بردار و زمانیکه گل ها شکفته میشن خیلی نرم تمام گل ها رو با هم گرده افشانی کن . از پر هم میتونی استفاده کنی و میبینی چطور محصوصلاتت رشد وحشتناکی پیدا میکنن . کلن تمام جالیزی ها نیاز به گرده افشانی دارن مخصوصن گوجه فرنگی و خربزه و هندوانه !!!! کود دهی هم فراموش نشه ! کود فسفره و آهن باعث رشد خوب میوه ها میشه . میتونی از کودهای چند عنصره استفاده کنی . کود شکری یا کود هلندی که سبز رنگ هست و رشد اینها رو فوق العاده میکنه !!!!!! یک قاشق مربا خوری در یک لیتر آب بعد از هر 5 بار آبیاری یکبار تکرار بشه . فحش هاتم حواله میدم به روح خمینی :)
----------
حق با شماست.
البته اون جایی که شما نوشتید باغچه حق با شما نیست. این کشتزار به این بزرگی را که نمیگویند باغچه!! بابا یک متر و نیم در دو متر کشتزار درست کردم تو میگویی باغچه!؟ خدا ترا خفه کند با این تنگ نظریات!
در مورد خربزه گمان من همیشه بر این بوده که باید از همان نوع محیطی استفاده کرد که برای کدو و خیار استفاده میشود.
بهترین نتیجهای را که من برای کدو بدست آوردهام زمانی بوده که آنها را مستقیما توی کمپوست کاشتهام.
توی باغچه من یک جایی دارم که تمام ضایعات میوه و سبزیجات و خلاصه هر چیزی که روینده باشید میریزم و بعد از زمستان آنرا به عنوان کمپوست استفاده میکنم. توی این کمپوست هر وقت کدو کاشتهام نتیجه بسیار خوبی داده.
Posted by: SHIVA | May 13, 2007 10:57 AM
سلام و کلی خسته نباشید منم مثل شما به باغبانی و کاشت سبزیجات مشغول هستم و روز به روز علاقمند تر میشم وقتی ایران بودم اصلا به خاک دست نزده بودم و از کاشت و برداشت چیزی سر در نمی اوردم ولی وقتی به بلژیک امدم خوشبختانه یک خونه بزرگ با باغ بزرگ داریم که شوهرم منو وادار و علاقمند به کاشت و برداشت گل و گیاه و همیچنین سبزیجات کرد و من هم از ایران کلی ریحان و دیگر سبزیجات با خودم اوردم و اینجا میکارم همانطوری که گفتید ریحان و سبزیجات ایران گرمای خاصی میخواد که من هم براشون فراهم میکنم بعدها عکس باغچه ام رو تو وبلاگم قرار میدم و شما رو دعوت به دیدن باغچه ایرانی و بلژم میکنم در ضمن من همیشه دستور غذاهای شما رو نگاه میکنم واقعا لذت میبرم منم خیلی غذاهای فرانسوی درست میکنم و خیلی کم ایرانی چون فکر میکنم کم حجم تر و سالم ترند به هر حال براتون آرزوی سعادت و سلامتی دارم
Posted by: mari | May 25, 2007 08:59 AM
آخه چرا من این همه براتون نوشتم پیغامم رو نمیبینم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Posted by: ماری | May 25, 2007 02:40 PM
جهت تست
Posted by: mari | May 25, 2007 02:42 PM